Thursday 6 October 2011

Air mata igauan semalam...

Pernahkah saudara mengigau? Sebelum itu, saya nak jelaskan sedikit tentang makna mengigau. Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4 (m/s 560), igau @ mengigau ialah bercakap benda yang tak tentu hujung pangkalnya atau bercakap yang bukan-bukan pada masa tidur.  Malam tadi, (mlm jumaat)..aku tidur agak lewat dan pertengahan waktu tidurku, tiba-tiba aku rasa ada seseorang kejutkan aku, aku ingatkan rakan sebilikku, tapi bila aku betul-betul sedar, aku dapati rakan sebilikku masih lagi nyenyak diulit malam. Pada masa yang sama juga, aku dapati air mata membasahi pipiku, yang menandakan aku menangis semasa mengigau. Tapi, aku tak ingat aku mengigau tentang apa, yang pastinya aku mengigau dengan memanggil-manggil nama "mak", sampai menangis-nangis. Mungkin aku terlalu rindukan "mak", sebab tu mengigau panggil "mak"!..tapi alhamdulillah, "mak" sihat bila aku telefon tadi.

1 comment: