Thursday 29 September 2011

Syurga Cinta...



Hidup ini ibarat sebuah penjara yang indah…
Di dalamnya aku terperangkap…lalu mengenal diri, erti hidup, cinta…
Di dindingnya aku mencatat rasa, luahan dari kurungan…bingkisan rindu…
aku mula menyedari, menginsafi diri…siapa aku!
Di  dalam kurungan itulah aku mengenal diri…cinta…onak duri…
Aku juga mengenal doa… mengenal harapan…
Mengenal kasih sayang…
Mengenal keinsafan…
Dari karangan debunga derita, aku lurutkan tasbih cinta…
Dari jambangan lamunan, aku kaitkan bebenang impian…
Dari jejaring besi dunia, aku harapkan sinar,  cahaya hidup…
Dari sel-sel hidup, aku harapkan secebis kemaafan…
Dari secangkir kasih..aku harapkan sekuntum doa..seulas senyuman..
Lalu aku seru cinta..seru nama-Nya…
Alangkah indahnya penjara hidup ini…
Andai iman penuh di dada…
Andai amal masih bersisa…
Akanku kaitkan bebenang ketaqwaan,  bebenih keinsafan, disulami sinar kasih Ilahi..
Walaupun ia hanya sebuah penjara…
Namun di penjara inilah aku melihat betapa indahnya hidup…
Indahnya debunga derita…
Indahnya sebuah kematian…
Dan betapa indahnya untuk bertemu DIA…

1 comment:

  1. Sajak nukilanku semester lepas untuk subjek puisi..Dr.Misran Rokimin.

    ReplyDelete